SRPS ISO 9001:2015

Potreba za primenom iso standarda potvrđuje se svake godine sa sve većim brojem sertifikata QMS-a. Na kraju 2015.godine u svetu je bilo oko 1.200.00. sertifikata sistema menadžmenta kvaliteta (QMS) , što iznosi oko 70% od ukupnog broja sertifikata za sisteme menadžmenta
Nova verzija standarda ISO 9001:2015 izašla je 23. septembra 2015.godine i svi koji imaju sertifikovan sistem prema SRPS ISO 9001:2008 imaju rok od tri godine od dana donošenja da izvrše tranziciju na novu normu.
Standard ISO 9001:2015 ima strukturu koju definiše Anex SL što obezbeđuje da svi ISO standardi sistema menadžmenta imaju isti oblik bez obzira na šta se osnose i ima 10 celina:
- Predmet i područje primene
- Normativne reference
- Termini i definicije
- Kontekst organizacije
- Liderstvo
- Planiranje
- Podrška
- Realizacija operativnih aktivnosti
- Vrednovanje performansi
- Poboljšavanje
Najznačajnije izmene u novoj verziji su:
- Uveden je pojam konteksta organizacije
- Poslovnik kvaliteta nije više obavezan!?
- Šest obaveznih procedura nisu više obavezne
- Predstavnik rukovodstva za kvalitet ne mora biti imenovan
- Dokumenti i zapisi i SVA poslovna dokumentacija zamenjeni su sa dokumentovanom informacijom
- Zahtev za kontrolom nabavke roba i usluga sada se odnosi na sve vrsti nabavki
- Preventivne mere nisu više zahtev norme
- Nema izuzetaka (exclusions)
- Analiza rizika i prilika je temelj sistema upravljanja prema ISO 9001:2015
Principi menadžmenta kvalitetom su:
- usredsređenost na korisnika;
- liderstvo;
- angažovanje ljudi;
- procesni pristup;
- poboljšavanje;
- donošenje odluke na osnovu činjenica i
- menadžment međusobnim odnosima
Koristi od primene SRPS ISO 9001:2015
- dugoročni razvoj organizacije i politike u pogledu kvaliteta proizvoda i usluga kojima se zadovoljavaju zahtevi i potrebe kupaca i korisnika,
- podstiće se sistem poslovnog planiranja, kao alata za ostvarivanje poslovnih ciljeva usmereno na sprečavanje nastanka problema i uključivanje interesa svih strana: vlasnika, kupaca i zaposlenih
- jasna interna raspodela nadležnosti i ovlašćenja
- poboljšavaju se odnosi između rukovodstva i zaposlenih kroz podsticanje otvorene komunikacije